
Bulunduğunuz
bölgede, belki de binlerce hatta on binlerce öğrenci yada velinin aklında,
herhangi bir dershaneye yazılmak olduğu ihtimali çok yüksektir. Bilindiği gibi,
öğrenci derslerinde eksik olduğunu düşünür yada sınavlara hazırlanmak için
dershane hizmeti aramaya başlar. Birçok alternatif arasında, arkadaşının
gittiği, fiyatı uygun gelen yada başarılı olduğuna inandığı dershaneyi seçer ve
hizmeti satın almış olur.
Eğer diğer rakip dershanelerin
sizlerden daha çok öğrencisi varsa, ya eğitimde iyi değilsiniz ya da
pazarlamayı onlardan daha iyi yapamıyorsunuz demektir. Eğitimde pazarlama olur
mu? Satışın olduğu her yerde, pazarlamanın olmamasına imkan yoktur.
Dolayısıyla; dönem başlangıcına nasıl dersler, öğretmenler veya sınıflar
programlanarak başlanıyorsa, sene içerisindeki pazarlama faaliyetlerinin de
(reklam, tanıtım, satış şekli v.b.) planlanması ve programlan
ması gerekmektedir.
ması gerekmektedir.
Daha doğrusu, bir eğitim kurumunda
eğitim ve pazarlamayı ayrı birimlere ayırmak atılacak en doğru adımlardan
biridir. Kendinize hedef belirleyerek başlanacak pazarlama faaliyeti ile
yapılacak olan satışlar, plansız veya körü körüne uygulanan bir sistemden her
zaman daha iyi sonuç verecektir. Bunu yaparken de pazarlama ve satışı genel
anlamda ayırmak da büyük önem arz eden detaylardan biridir.
Örneğin; "biz yeni dönem faaliyetlerini, radyo ve gazete reklamlarıyla
duyuracağız, ayrıca ücretsiz deneme sınavları yaparak indirim kazanan yahut
kazanmayan öğrencilerin kayıtlarını telefonlarla bilgi vererek yapacağız"
fikri bir pazarlamadır. Ancak bundan
sonraki, kayıt aşaması için yapılacak eylemler satışı oluşturan unsurlar
olacaktır. Pazarlama, fikirlerin yanı sıra yapılacak planlamalarla oluşumunu
gerekleştirir. Uygulamaya konulduğu andan itibaren faaliyet bütünüyle satışın
işidir.
Bir eğitim kurumunda (dershane, kolej,
kurs vb.) eğitim, pazarlama ve satış sisteme bağlandığı sürece, oranın tek
patronu gene sistemdir. Kurucu, müdür ve tüm çalışanlar sisteme uyar ve
başarılı olur. En kötü plan, sistemsiz çalışmaktan daha iyidir. Bu doğrultuda
dershanede pazarlama ve satış sistemi nasıl kurulur? Denenmiş pazarlama
tekniklerinin, nasıl dışına çıkarak daha fazla öğrenci bulabilirim? Eğitimde
pazarlama, mevcut müşterilerin de devamlılığını sağlar mı?
Bu soruların cevabını bütünüyle Pazarlama Gücü ile bulabilirsiniz.
Akademik bilgilerim ve sahada birebir edindiğim 14 yıllık tüm birikimimi
şirketime, oradan da danışmanlığını yaptığım kurumlara aktarıyorum. Bu sunumda eğitim
pazarlamada
planlama ve işleyişinden kısmi bir şekilde bahsedeceğim.
Öncelikle, belirli
aralıklarla bir çok dershaneye giderek, fiyat araştırması ve karşı tarafın
sunumu ile ilgili bilgiler toplamaktayım. Memnun kaldığım yerler olduğu gibi,
sinirlenerek ve hoşnutsuz ayrıldığım yerler de olmadı değil. En önemli
detaylardan biri, yeni müşterinin iletişim bilgilerini görevli personelin
istemesidir. Yani hedef data oluşturmak adına, dershaneye bilgi almak için
uğrayan velinin öğrenci ve iletişim bilgilerini almak önemli ve yararlı bir
detaydır.
Yukarıdaki şekilde bulunan "Görüşme Bilgi Formu" bu faaliyeti takip açısından
oluşturulmuş bir sistemdir. Dershaneye bilgi almak için uğrayan bir öğrenci
velisi, olumlu sonuçlar alabileceğiniz bir hedef müşteridir. Bu veliye bilgi
verirken, rakiplerinle ilgili tüm bilgilere de sahip olmak, görüşmeye önde
başlamaktır. Alternatiflere yönlendirmeden, satışı sıcağı sıcağına yapmak da
usta bir satışçının işidir. O an satış yapamasanız dahi, doğru doldurulmuş bir
görüşme bilgi formu ile müşterinizi daha sistematik bir şekilde takip
edebilirsiniz.
PLANLAMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE,
RAKİPLERİNİZİ BELİRLİ ARALIKLARLA ARAŞTIRMALISINIZ!
Pazarlama Gücü olarak, pazarlama danışmanlığını yaptığım eğitim
kurumlarında Ar-Ge'den sonraki ilk faaliyetim data temizliğidir. Dershaneye
gitmeyen yada herhangi bir dershaneye gidip yeni döneme henüz kayıt yaptırmamış
öğrenci hedef, dershaneye giden ve yeni döneme kayıt yaptıran öğrenci ise
gereksiz datadır. Nokta atışı yapmak adına, olumsuz dataları elemek doğru bir
adım olacaktır. Hedefe ulaşmak ise, doğru sonuç verecek ve size vakit kaybettirmeyecek
datalarla mümkündür.
Oluşacak doğru data arşiviyle, doğru
görüşme yapmak adına satış planınızı da bu
doğrultuda yapmalısınız. Çünkü veliler, kendisini her gün farklı hatta aynı
dershanenin aramasından bıkmış durumdalar. sikayetvar.com adresinden bu
olumsuzluklara da ulaşabilirsiniz. Bu olumsuzluk tabi ki pazarlama veya satışı
etkileyecek unsurlardan biri değildir. Bunu düşünerek gard ını almak daha
mantıklı bir adım olabilecektir.
Bölgenin genel yapısına göre, veli
görüşmelerini ev ziyaretleri ile daha samimi ve daha hedef kitle ortamında
yapabilmek başarılı sonuçlar verebilecektir. Bu doğrultuda; eğitim satışı
yapmak, kendinizi velinin evine davet ettirmekten daha kolay olacaktır. Konu
eğitim ve öğrenci olduğu sürece, bence ev ziyaretleri ile öğrenci ve velileri
bilgilendirmek, aslında tüketici için bulunmaz bir nimettir. Karşısındaki
eğitim görevlisine, dershane ve sistem ile ilgili her soruyu sorabilecek ve
eğitim gündemi ile ilgili de görevliden bilgiler alabilecektir.
Bu görüşme esnasında,
görevli personelin dershanede verilecek olan eğitim, günler ve saatler,
öğretmenler, eğitim fiyatı ve ödeme şartları gibi konularda eksiksiz bilgili
olması ve hiç bir şekilde yanlış, gereksiz bilgi vermemesi önemli detaylardan biridir. Görüşme
esnasında kendisini dinletecek ve gerektiğinde, öğrenciye sözlü ufak bir test
uygulayarak, evde dershane havası yaratabilecektir. Yaklaşık 45 dakika veya 1
saat sürecek bu ev ziyareti görüşmesi o an satış ile sonuçlanmasa da, ilerleyen
zamanlarda velinin aklında olumlu bir oluşum olarak kalacaktır. Ve eminim ki,
diğer alternatifleri araştırırken aldığı on yada on beş dakikalık kısa
bilgiler, sizin bıraktığınız etkiden
sonra o tüketiciyi tatmin etmeyecektir. Ev ziyaretleri görüşmesi,
pazarlama ve planlama doğrultusunda şiddetle denenmesi gereken satış
şekillerinden biridir.
Yukarıdaki grafik, ev ziyaretleri görüşmesi ile alınan kayıtları
belirtmektedir. Grafiğe göre; kasımda 60 görüşme 38 kayıt, aralıkta 74 görüşme
42 kayıt, ocakta 70 görüşme 54 kayıt yapılmıştır. Bu grafikteki veriler Edirne
bölgesi faaliyetimdeki sonuçlardan biridir.
Radyo,
gazete veya broşür gibi reklamlar günümüzde yavaş yavaş insanların sıkıldığı
reklam çeşidi halini almıştır. Bu bilgiyle yola çıkarsak, yeni bir şeyler
denemek yararlı adımlardan biri olacaktır. İnsanların çoğu cep telefonuna gelen
mesajları birebir okumaktadırlar. Dolayısıyla, hedef dataya atılacak doğru
mesajlar tanıtımınızı daha iyi yapmanızı sağlayabilir. Belirli bir öğrenci grubuna
erken kayıt indiriminizi duyurmanız mı lazım? Peki atılacak mesajın içeriği ne
olmalıdır? Nasıl yazılmalıdır? Aşağıda bununla ilgili iki örnek metin
yazacağım. Seçimi siz yapın! Ben olsam ikinciyi seçerdim..
Örnek Mesaj Metni.1
ŞOK
KAMPANYA!YENİ DÖNEM 8.SINIF KAYIT FİYATLARIMIZ 5.000 TL'YE İNDİRİLMİŞTİR. SON
TARİH 31 OCAK 2013!
Örnek Mesaj Metni.2
ATATÜRK
İ.Ö.OKULU 7.SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİMİZİN DİKKATİNE!8.SINIF YENİ DÖNEM EĞİTİM
FİYATLARIMIZ 7.500 TL'DEN 5.000 TL'YE İNDİRİLMİŞTİR. KONTENJANIMIZ SINIRLIDIR
VE OKULUNUZA ÖZEL BİR ÇALIŞMADIR. SON TARİH 31 OCAK!
Birinci mesajdaki örnek Eğitimdeki
Pazarlamayı tüm açıklığıyla veliye belli
etmektedir. Fakat ikinci mesajda önce dikkatini çekip okumasını sağlamak,
takibinde de kendisini özel hissettirmek kavramları bütünleşiyor. Bu
doğrultuda, amaç fiyatınızı tüketiciye duyurmak ise, ikinci mesaj örneğiyle
başarılı sonuç alabilirsiniz. Ben aldım..
Tüketiciye farkındalık yaratmak
maksatlı, Türkiye'de aktif denenmeyen bir reklam şekli ile de tanıtımınızı yapabilirsiniz.
Tüketiciler radyo dinlemek, gazete okumak yada bilboardların önünden geçmek
zorunda değildir. Yani verdiğiniz reklamlarınızı dinlemeyen ve görmeyen
tüketici oranı ciddi anlamdadır. Fakat insanlar alışveriş yapmak zorundadırlar.
En azından alışveriş ortamlarında yapılacak reklamlarda, somut reklamınızı
gören kişi sayısı alabilirsiniz. Bir alışveriş merkezinde kaç kişi kasadan
geçiyorsa, kaç fiş kesiliyorsa bence bunların %80'lik kısmı reklamınızı görüyor
demektir. Aşağıdaki reklam çeşidi buna bir örnektir.
Yukarıdaki
faaliyetlere bir çok pazarlama ve satış eylemleri ekleyerek dönemlik
planlarınızı oluşturmanız eğitim pazarlamadaki en önemli adımlardan biridir.
Bunu yaparken de işi uzmanına bırakmak yada destek almak başarınıza yenilerini
de ekleyebilecektir. Uygulama kesinlikle bir kişinin işi değil, doğru kurulacak
satış ekibi ve satış koçunun işidir. Ekipsiz bir yere varmazsınız. Bu
faaliyetleri de 15 günde yada 1 ay gibi kısa bir sürede de yapamazsınız. Zaman
ve sürekli emek isteyen bu çalışma sistemi ancak inanmak ile başlar. Pazarlama
Gücü olarak bu sisteme inanmakla kalmamış, şu an birebir tüketici referansı
vererek pazarlama ve satış hizmetini almış kişilerin varlığının verdiği güven
ile yolumuza devam etmekteyiz. Herhangi bir eğitim kurumunda pazarlama
danışmanlığı görevini üstlendiğim zaman, işletmenin her metre karesine
pazarlama ruhunu işlemek ve faaliyetimle orantılı giden eğitim kalitesiyle
çalıştığım kurumun doğru kurum olduğuna inanmak çalışma prensiplerimdendir.
Çünkü inanmadığınız hiç bir şeyi pazarlayamaz ve satamazsınız. Bol satışlar ve
karlılık dileklerimle..
*Not: Aşağıdaki proje örneklerim henüz denenmemiş çalışmalardır.
Bilgilerinize..
ÖĞRENCİNİZİ 1 HAFTA SÜRELİ, BELİRLİ
ARALIKLARLA
YAZILI VE SÖZLÜ MÜLAKATLARDAN
GEÇİRİP,
EKSİK DERSLERİNİ VE KONULARINI
TESPİT EDİYORUZ!
ÖĞRENCİNİZİN EKSİKLERİNE GÖRE DERS
ÇALIŞMA PROGRAMLARI HAZIRLIYORUZ VE TAVSİYELERDE BULUNUYORUZ.
DERSHANEMİZİN SİZ DEĞERLİ
VELİLERİMİZE ÜCRETSİZ HİZMETİDİR.
EĞİTİM'DE CHECK-UP İÇİN DERSHANEMİZE
UĞRAYARAK RANDEVU ALINIZ..
EĞİTİMDE CHECK-UP İŞLEYİŞ
Verilecek
hizmeti isteyen öğrenci velileri, dershanemize uğrayarak öğrencisi için randevu
alacak. Alınan randevu doğrultusunda öğrenci için ilgili kişi, 1 haftaya
(belirlenen süre) yayılmış periyotlar dahilinde program hazırlayacak. Başlangıç
aşamasında öğrenciye genel bir Check-Up sınavı uygulanacak.
Uygulanacak
sınava müteakip, tüm branş öğretmenleri kendi konularını içeren sınav
sonuçlarını, öğrenci ve velisiyle görüşerek yorumlayacak. Tabii ki bu aşama da
öğretmenin boş zamanına uyarlanacak ve 15-20 dakika gibi bir süre olabilecek.
Yapılacak yorumlar, her branş öğretmeni tarafından rapor olarak rehber
öğretmene teslim edilecek. Rehber öğretmenimiz ise; bu raporlar dahilinde
öğrenci ve velimizle eksiklikler, çalışma teknikleri üzerinde değerlendirme
yapacak ve tavsiyelerde bulunacak.
Tüm
öğretmenlerin raporları en son aşamada pazarlama birimine verilerek, öğrencinin
özel ders yada dershane eğitimi alması konusunda ikna ve yönlendirme süreci
başlayacak. Ücretsiz verilecek bu hizmet pazarlama biriminin performansına göre
kayıta dönüşecek ve faaliyet sonlandırılacak.
1 yorum:
Gercekten okudum ve faydalandım. Önemli bilgiler için teşekkkürler
Yorum Gönder